W aktualnym stanie prawnym inspektor PIP nie może bezpośrednio wydać nakazu w celu przekształcenia umowy cywilnoprawnej/B2B na umowę o pracę; może jedynie wystąpić do sądu o ustalenie istnienia stosunku pracy. Tego typu procedura jest z jednej strony mocno sformalizowana i czasochłonna oraz wymaga także współpracy z pracownikiem/osobą współpracującą B2B, który niekoniecznie może być zainteresowany taką analizą. Właśnie ta procedura ma się istotnie zmienić.
Na chwilę obecną nie wiadomo, jaki będzie ostateczny kształt przepisów, projekt jest bowiem w fazie konsultacji. Niemniej jednak, jak wynika z doniesień, ma zostać jasno określona definicja stosunku pracy, która będzie składała się z kilku elementów. Jeżeli warunki danego zatrudnienia będą spełniały większość z przesłanek wymienionych w definicji, wówczas inspektor pracy będzie mógł wydać tzw. nakaz przekształcający w formie decyzji administracyjnej z natychmiastową wykonalnością. Według zapowiedzi kryteriami oceny będzie m.in. świadczenie pracy w określonych godzinach.
Jakie skutki podatkowe może pociągnąć za sobą takie przekształcenie?
Przy przekształceniu formy współpracy z B2B na umowę o pracę pojawią się oczywiście wątpliwości w zakresie zaległych składek ubezpieczeniowych ZUS, zaliczek na poczet podatku dochodowego PIT, czy w zakresie urlopu wypoczynkowego i innych należności związanych ze stosunkiem pracy, np. premie, nagrody, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych. Istnieje również ryzyko, że zatrudniający straci prawo do pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez byłego współpracownika B2B, co będzie się jednocześnie wiązało z koniecznością dokonania określonych korekt.
Czy można się przygotować na zapowiadane zmiany?
Wraz z opublikowaniem projektu zmian ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy i poznaniem kształtu przepisów, warto zastanowić się nad przeglądem zawartych umów cywilnoprawnych oraz umów B2B pod kątem spełniania poszczególnych przesłanek zawartych w nowej definicji stosunku pracy. Warto wówczas zwrócić uwagę m.in. na poszczególne zapisy umowy B2B, procedury rozliczania kosztów współpracowników, czy też zasady udostępniania im sprzętu i narzędzi do wykonywania usług B2B.