Do kluczowych zmian w przepisach zaliczyć należy:
- wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników (czynnych, jak i zwolnionych z VAT), z uwzględnieniem etapowania – od 1 lutego 2026 r. obowiązek stosowania KSeF obejmie podmioty, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł. Drugi etap, rozpoczynający się 1 kwietnia 2026 r., rozszerzy ten obowiązek na pozostałych (mniejszych) podatników;
- wydłużenie czasu adaptacji dla niektórych rozwiązań o dodatkowe pół roku, tj. do 31 lipca 2026 r.:
- odroczenie terminu wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także tych dokonywanych w mechanizmie podzielonej płatności,
- utrzymanie możliwości wystawiania faktur uproszczonych na kasach rejestrujących (tzw. paragony z NIP nabywcy),
- odroczenie terminu w zakresie stosowania kar finansowych za nieprzestrzeganie obowiązków związanych z KSeF;
- umożliwienie stosowania tzw. powszechnego trybu offline do końca 2026 r. przez wszystkich podatników (po okresie przejściowym tryb offline również będzie mógł być stosowany, ale tylko w przypadku awarii systemu lub trybu offline u podatnika);
- uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF;
- umożliwienie do 30 września 2026 r. mikro-przedsiębiorcom, których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży – 10 tys. zł miesięcznie) wystawiania faktur w dotychczasowej formie;
- umożliwienie wcześniejszej instalacji certyfikatów do kodów QR, tj. przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur w KSeF.
Oprócz projektu nowelizacji, Ministerstwo Finansów opublikowało również struktury logiczne: FA(3) i FA_RR(1) oraz koncepcję funkcjonowania załącznika do faktury w KSeF.
Ograniczając się do kwestii struktury FA(3), w porównaniu do obecnie obowiązującej FA(2), można zaobserwować m.in. następujące zmiany:
- dodanie pracownika jako podmiotu trzeciego (możliwość sortowania / sprawdzania dokumentów po jego danych);
- ograniczenie liczby numerów faktur korygowanych objętych jedną fakturą korygującą zbiorczą do 10 tys. pozycji (wcześniej było bez ograniczeń);
- doprecyzowanie, że korektą nie można zmieniać numeru NIP kontrahenta (w przypadku błędnego NIP należy wystawić korektę do zera);
- wprowadzenie limitu znaków dla pola dotyczącego opisu świadczenia do 512 znaków;
- ustalenie, że termin płatności nie musi być podawany w formie daty (możliwość zastosowania opisy tekstowego z uwzględnieniem zdarzenia początkowego – np. 30 dni od otrzymania; nowy węzeł TerminOpis);
- dodanie możliwości dokładania załączników do faktur (też w formie ustrukturyzowanej, co może być przydatne dla niektórych branż);
- rozszerzenie słownika (m.in. numer rachunku bankowego będzie mieć do 34 znaków, wcześniej było do 32).
Omówione wyżej rozwiązania znajdują się obecnie w fazie konsultacji. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do 19 listopada br., a rozwiązań biznesowych, w tym koncepcji załącznika oraz zmian w strukturze logicznej FA(3) i FA_RR (1) do 22 listopada br.
[1] Link do projektu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12391205