O pierwszych sygnałach przełamujących niekorzystną linię interpretacyjną pisaliśmy już w lipcu 2022 r. (link do artykułu: https://www.taxpoint.pl/pl/blog-tpov/blog/609-czy-jaskolka-okaze-sie-zwiastunka-wiosny-czyli-zmiana-statusu-przedsiebiorcy-strefowego-a-intensywnosc-pomocy-publicznej), wskazując, że organy podatkowe przestały uzależniać wysokość pomocy publicznej od statusu przedsiębiorcy w trakcie realizacji inwestycji. Na tamten moment nie było jednak jeszcze wiadome czy sygnalizowana zmiana podejścia organów podatkowych doprowadzi do ukształtowania nowej praktyki, czy będzie stanowić jedynie chwilowy wyłom w dotychczasowym podejściu Dyrektora KIS.
Przypominamy, że przez lata organy podatkowe prezentowały stanowisko, zgodnie z którym zmiana statusu przedsiębiorstwa w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 w trakcie realizacji inwestycji pociąga za sobą zmianę warunków korzystania z pomocy publicznej. Przy czym, zmiana intensywności pomocy publicznej obowiązuje od momentu zmiany statusu, którym przedsiębiorca legitymował się w dniu wydania decyzji o wsparciu / zezwolenia strefowego. Taki pogląd został odzwierciedlony w wielu interpretacjach indywidualnych (m.in. z 18 grudnia 2020 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.420.2020.1.AWO, z 30 listopada 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.404.2020.1.APO, z 7 lipca 2020 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.346.2020.2.KP czy z 23 września 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.320.2019.1.MBD).
W maju 2022 r. pojawiły się pierwsze interpretacje indywidualne zwiastujące zmianę podejścia w tym zakresie. Mowa tu o interpretacji Dyrektora KIS z 13 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.216.2022.2.JG oraz z 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.199.2022.1.JKU. Zgodnie z zaprezentowanym w nich stanowiskiem, maksymalny poziom intensywności pomocy przysługującej danemu podatnikowi określony jest na dzień wydania decyzji o wsparciu i obowiązuje pomimo zmiany statusu przedsiębiorcy przez cały okres realizacji inwestycji. Oznacza to, że przedsiębiorca strefowy, pomimo zmiany statusu, przykładowo ze średniego na dużego przedsiębiorcę, może nadal kalkulować wysokość zwolnienia zgodnie z wyższym wskaźnikiem intensywności dla średnich przedsiębiorstw, jeśli posiadał taki status na moment wydawania decyzji. W ślad za przywołanymi interpretacjami, organy podatkowe zaczęły wydawać kolejne interpretacje potwierdzające korzystne dla podatników stanowisko (tak m. in. Dyrektor KIS w interpretacji z 26 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.513.2022.1.PC, z 23 marca 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.59.2023.2.KKA, z 22 września 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.483.2023.1.JG, z 26 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.63.2024.1.DW czy z 3 września 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.419.2024.2.DW).
Trzeba jednak zauważyć, że we wnioskach o wydanie wskazanych interpretacjach indywidualnych nie doprecyzowano w jakich okolicznościach doszło do zmiany statusu przedsiębiorstwa. W związku z tym nie jest jasne czy pozytywne stanowisko organów podatkowych odnosi się do każdego powodu zmiany statusu przedsiębiorstwa, czy też może być uzależnione od okoliczności, w jakich dochodzi do takiej zmiany.
Utrzymanie warunków korzystania z pomocy publicznej przez cały okres trwania inwestycji przekłada się na wyższą pulę pomocy, a więc wyższą wartość zwolnienia podatkowego. Ugruntowanie się podejścia organów podatkowych, zgodnie z którym badanie statusu przedsiębiorstwa odbywa się wyłącznie na moment przyznania decyzji o wsparciu, jest kluczowe również z punktu widzenia kwalifikowania kosztów inwestycji do puli kosztów kwalifikowanych. Przedsiębiorstwa inne niż MŚP podlegają w tym zakresie istotnym ograniczeniom. Przede wszystkim nie mogą zaliczać używanych środków trwałych do kosztów kwalifikowanych, a wartości niematerialne i prawne nie mogą stanowić więcej niż 50% tych kosztów.
Należy zatem liczyć, że przedstawiona linia interpretacyjna nie zmieni się i sytuacja inwestorów strefowych będzie już stabilna.