Podatkowe rozliczenie świątecznych prezentów pracowniczych

22.12.2022 / VAT CIT

  • Jednym z popularnych benefitów dla pracowników są prezenty okolicznościowe przekazywane im przez pracodawców (np. z okazji świąt lub innych zdarzeń, takich jak jubileusz firmowy czy przejście na emeryturę). Warto pamiętać, że wpływa to na określone konsekwencje podatkowe, zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy. Niestety, kwestia ta nie jest postrzegana jednolicie przez organy podatkowe.

Zgodnie z ugruntowanym w ostatnich latach podejściem, nieodpłatne wydania stanowią dla pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Konsekwencją tego jest konieczność odprowadzenia przez pracodawcę zaliczki na podatek dochodowy oraz składki ZUS (pomijamy w tym zakresie ewentualne świadczenia pieniężne i rzeczowe pokrywane w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, które korzystają do pewnego limitu ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT). Jednocześnie, wydatki poniesione przez pracodawcę stanowią dla niego – co do zasady – koszt podatkowy.

 

Zwracamy jednak uwagę, że znane nam są interpretacje podatkowe, w których przyjmowane jest stanowisko odmienne. Zgodnie z nim, tego typu wydania należy traktować jako darowizny podlegające opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, a nie przychód opodatkowany na gruncie ustawy o PIT (zob. m.in. interpretację Dyrektora KIS z 11 października 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.599.2022.1.GG czy z 4 kwietnia 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.1170.2021.3.AMN). Skoro tak, to po stronie pracodawcy nie powstają w ogóle obowiązki płatnika. Pracownik korzysta natomiast ze zwolnienia z opodatkowania w przypadku, gdy wartość prezentu otrzymanego od danego pracodawcy w okresie poprzedzającym 5 lat od ostatniego nabycia nie przekroczyła progów wskazanych w ustawie (zasadniczo – 4902 zł). Wydawać by się więc mogło, że obie strony na tym zyskują. Jest tu jednak pewien haczyk dla pracodawcy – wydatek na zakup prezentu nie jest kosztem podatkowym (bo wydatki poniesione na darowizny takim kosztem zasadniczo nie są).

 

W dwojaki sposób przekazywanie takich prezentów (upominków) może być również potraktowane na gruncie VAT. Zgodnie z pierwszym poglądem, czynność ta mieści się w zakresie działalności gospodarczej wykonywanej przez pracodawcę. W konsekwencji, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów na zasadach ogólnych. Samo przekazanie prezentu stanowi natomiast odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT i jako taką podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem (konieczność naliczenia podatku należnego w związku z przekazaniem).

 

Znane jest nam również podejście odmienne, w ramach którego prezentowana jest argumentacja mówiąca o braku związku takiej aktywności z działalnością gospodarczą. Tym samym pracodawcy nie przysługuje w ogóle prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów mających być następnie przedmiotem przekazania pracownikom w formie prezentu. Konsekwencją tego jest jednak brak obowiązku naliczenia podatku należnego (zob. m.in. interpretację Dyrektora KIS z 5 sierpnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.111.2021.5.MS). Operacja pozostaje więc w całości poza zakresem opodatkowania VAT.

Na ewentualne pytania w tym zakresie chętnie odpowiedzą autorzy artykułu:
Kamil Wilczewski
Menedżer
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Maria Strelczenko
Konsultantka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.