Termin dostarczenia pracodawcy orzeczenia o stopniu niepełnosprawności a prawo do dodatkowego urlopu?

23.03.2023 / Prawo

  • Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych [1] zapewnia pracownikom z niepełnosprawnością szereg uprawnień. Wśród nich znajduje się tzw. dodatkowy urlop wypoczynkowy.

Został on uregulowany w art. 19 ustawy i przysługuje osobom:

  • zaliczonym do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
  • po przepracowaniu jednego roku po dniu zaliczenia ich do jednego z ww. stopni niepełnosprawności.

 

Dodatkowy urlop wypoczynkowy wynosi 10 dni roboczych w roku kalendarzowym.

 

Problemem praktycznym, który wyłania się na gruncie stosowania ww. przepisu jest sytuacja, w której pracownik dostarcza pracodawcy po raz pierwszy orzeczenie o posiadanym stopniu niepełnosprawności z opóźnieniem (pomimo, że stan niepełnosprawności obiektywnie istniał i został prawidłowo stwierdzony wcześniej). Zdarza się, że pracownik żąda wówczas udzielenia urlopu „zaległego” za trzy lata wstecz lub ekwiwalentu za ten okres, jeśli umowa ulega rozwiązaniu. Czy w takiej sytuacji pracodawca jest zobowiązany do udzielenia urlopu / wypłaty ekwiwalentu?

 

Naszym zdaniem odpowiedź na to pytanie jest przecząca.

 

Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (zgodnie z komunikatem przedstawionym na stronie internetowej Pełnomocnika) wskazuje, że nabycie prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego jest niezależne od momentu przestawienia orzeczenia pracodawcy i powołuje się na wyrok Sądu Najwyższego z 29 czerwca 2005 r., II PK 339/04.  Analogiczne stanowisko prezentuje Państwowa Inspekcja Pracy w podręczniku dotyczącym zatrudniania osób niepełnosprawnych. Stanowisko to w naszej ocenie pozostaje w sprzeczności z aktualnym brzmieniem ustawy o rehabilitacji.  

 

Zgodnie z art. 20c ustawy o rehabilitacji, osobie niepełnosprawnej przysługują uprawnienia pracownicze określone w rozdziale 4 (w tym dodatkowy urlop wypoczynkowy) odpowiednio od dnia, od którego osoba niepełnosprawna została wliczona do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych na podstawie art. 2a.  Z kolei art. 2a ustawy o rehabilitacji stanowi, że osobę niepełnosprawną wlicza się do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych począwszy od dnia przedstawienia pracodawcy orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność.

 

Z przepisów tych wynika zatem wprost, że data dostarczenia pracodawcy pierwszego orzeczenia o posiadanym stopniu niepełnosprawności jest datą graniczną, od której pracodawca ma obowiązek zaliczyć danego pracownika do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a w konsekwencji stosować wobec niego przepisy rozdziału 4 ustawy. Inaczej mówiąc, dostarczenie pracodawcy orzeczenia o posiadanym przez pracownika stopniu niepełnosprawności jest warunkiem koniecznym do nabycia uprawnienia do dodatkowego urlopu – nawet w sytuacji, gdy stan niepełnosprawności o stopniu umiarkowanym lub znacznym obiektywnie istniał i został stwierdzony wcześniej. Takie rozumienie ww. przepisów znajduje również potwierdzenie w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej art. 20c do ustawy o rehabilitacji, w którym stwierdzono: Dodanie do ustawy o rehabilitacji art. 20c ma na celu uregulowanie kwestii terminu, od jakiego osoby niepełnosprawne będą mogły korzystać z uprawnień pracowniczych określonych w rozdziale czwartym ustawy o rehabilitacji. W obowiązującym stanie prawnym termin ten określony jest jedynie w przypadku korzystania z prawa do skróconego wymiaru czasu pracy. W konsekwencji dochodzi do sytuacji, w których osoby niepełnosprawne nie informują swoich pracodawców o zakresie swoich uprawnień pracowniczych, by po pewnym czasie dochodzić roszczeń z tego tytułu (np. roszczeń z tytułu prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego).

 

Powoływany przez PON oraz PIP wyrok Sądu Najwyższego zapadł w stanie prawnym obowiązującym przed dodaniem art. 20c oraz 2a do ustawy o rehabilitacji, zatem w powyższym zakresie stracił swoją aktualność. Warto także dodać, że w orzeczeniach sądów powszechnych należycie odnotowuje się fakt wprowadzenia od 1 czerwca 2011 r. art. 20c oraz 2a do ustawy o rehabilitacji. Wydaje się zatem, że stanowisko prezentowane przez PON i PIP stoi w opozycji zarówno do literalnego brzmienia przepisów jak i wydanych na ich gruncie orzeczeń.

 

[1] Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r., tj. z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 100); dalej: ustawa o rehabilitacji.

Na ewentualne pytania w tym zakresie chętnie odpowiedzą autorzy artykułu:
Aleksandra Dyrek-Orlando
Partnerka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Natalia Stanek
Doświadczona Konsultantka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.