Schematy podatkowe (MDR)
Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych („Tarcza antykryzysowa”) wprowadzonej w 2020 r., terminy dotyczące raportowania schematów podatkowych niebędących schematami transgranicznymi („schematy krajowe”) nie rozpoczynają się a rozpoczęte podlegają zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.
W rezultacie, terminy dotyczące raportowania schematów krajowych rozpoczną swój bieg, a zawieszone – wznowią bieg w dniu 1 sierpnia 2023r.
Ceny transferowe
Dokumentacja cen transferowych
Na mocy przepisów Tarczy antykryzysowej, warunku, o którym mowa w art. 23z pkt 1 lit. b ustawy o PIT i art. 11n pkt 1 lit. c ustawy o CIT (brak poniesienia straty), nie stosuje się w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2019 r., w którym na całym terytorium RP obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłoszony w związku z COVID-19, jeżeli podmiot powiązany niespełniający tego warunku uzyskał w tym roku łączne przychody niższe o co najmniej 50% od łącznych przychodów uzyskanych w analogicznym okresie bezpośrednio poprzedzającym ten rok.
W efekcie, w trakcie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych („local file”) zwolnieni byli także podatnicy zawierający transakcje z krajowymi podmiotami powiązanymi osiągający dochód, jeżeli zanotowały spadek przychodów rok do roku o 50%.
Obecnie zatem, w przypadku ponoszenia straty podatkowej podatnicy zawierający transakcje z krajowymi podmiotami powiązanymi będą obowiązani do sporządzenia local file za rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 lipca 2023 r. lub później.
Korekta cen transferowych
Przepisami Tarczy antykryzysowej zwolniono podatników dokonujących korekty cen transferowych z obowiązku posiadania oświadczenia podmiotu powiązanego potwierdzającego dokonanie przez ten podmiot korekty cen transferowych w tej samej wysokości co podatnik, jeżeli ta korekta jest dokonywana za rok podatkowy lub w momencie, w którym na całym terytorium RP obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii.
W efekcie, wymóg posiadania oświadczenia podmiotu powiązanego o dokonaniu korekty zostanie przywrócony wobec roku podatkowego rozpoczynającego się w dniu 1 lipca 2023 r. lub później, a także wobec korekt lat wcześniejszych dokonanych przed 12 marca 2020 r.
Podatek u źródła (WHT)
Na mocy Tarczy antykryzysowej certyfikat rezydencji niezawierający okresu jego ważności, w odniesieniu do którego okres kolejnych dwunastu miesięcy upływał w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, zachowywał ważność przez okres obowiązywania tych stanów oraz przez okres 2 miesięcy po ich odwołaniu.
Analogicznie w tym samym terminie, zachowywał swoją ważność certyfikat rezydencji obejmujący 2019 r. lub 2020 r. jeżeli podatnik złożył dodatkowo oświadczenie co do aktualności danych w nim zawartych.
W efekcie, najpóźniej do 1 września 2023 r. w celu skorzystania z preferencji w WHT płatnik może zastosować:
- certyfikat rezydencji bez ustalonej daty, dla którego 12-miesięczny termin ważności upłynął w okresie stanu zagrożenia epidemicznego,
- certyfikat rezydencji obejmujący 2019 lub 2020 rok, jeżeli posiada również oświadczenie podatnika co do aktualności zawartych w certyfikacie danych.
W dalszym ciągu możliwe jest natomiast stosowanie wiarygodnej kopii certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.
Pozostałe zmiany
Interpretacje indywidualne
W okresie pandemii przedłużono termin na rozpatrzenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (od daty wpływu do DKIS) do 6 miesięcy.
W rezultacie, jeżeli wniosek wpłynie do DKIS nie wcześniej niż 2 lipca 2023 r., termin na wydanie interpretacji indywidualnej będzie ponownie wynosić 3 miesiące.
Zapłata na rachunek spoza białej listy VAT
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii, termin na złożenie zawiadomienia w przypadku zapłaty na rachunek spoza białej listy VAT przedłużono do 14 dni od dnia zlecenia przelewu.
W razie dokonania zapłaty na rachunek spoza białej listy VAT – przy zleceniu przelewu w dniu 1 lipca 2023 r. lub później, termin na złożenie zawiadomienia do US będzie ponownie wynosić 7 dni.
Opłata prolongacyjna
Do decyzji wydanej na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 ordynacji podatkowej o odroczeniu lub rozłożeniu na raty płatności podatku lub zaległości podatkowej na podstawie wniosku złożonego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu, nie ustalano opłaty prolongacyjnej.
W efekcie, w przypadku gdy decyzja o odroczeniu lub rozłożeniu na raty płatności podatku lub zaległości podatkowej zostanie wydana w dniu 1 sierpnia 2023 r. lub później, co do zasady, organ podatkowy ponownie będzie ustalać opłatę prolongacyjną.