Uchwała NSA w sprawie formy wykreślenia podatnika z rejestru czynnych podatników VAT

14.12.2023 / VAT

  • Dnia 23 października 2023 roku Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) podjął uchwałę w sprawie wykreślenia podmiotu z rejestru czynnych podatników podatku od towarów i usług. Zgodnie z powyższą uchwałą wykreślenie z listy podatników VAT w wyniku blokady rachunku bankowego (tzw. blokada STIR) następuje w formie czynności materialno-technicznej, a więc bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika.

Dotychczasowo w podobnych sprawach kształtowały się trzy różne linie orzecznicze stwierdzające, że wykreślenie podatnika z tzw. białej listy:

 

  1. jest czynnością materialno-techniczną, z czego wynika, że nie ma konieczności zawiadamiania podatnika o jego wykreśleniu – stanowisko takie zostało zaprezentowane m.in. w wyrokach z 21 października 2022 r., sygn. akt I FSK 936/20 i z 3 czerwca 2022 r., sygn. akt I FSK 299/22,
  2. wymaga wydania decyzji przez organ podatkowy w tej sprawie, co skutkowałoby powiadomieniem podatnika – takie zdanie wyraził sąd m.in. w wyrokach z 26 września 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 314/19 czy z 12 czerwca 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 2765/18,
  3. co prawda stanowi czynność materialno-techniczną, ale podatnik powinien jednocześnie zostać powiadomiony o jego wykreśleniu – tak stwierdził NSA w wyroku z 2 listopada 2022r., sygn. akt I FSK 1544/19.

 

W przedmiotowej sprawie Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w wyroku z 5 września 2019 r., zajął stanowisko, że wykreślenie Spółki z rejestru podatników VAT stanowi czynność materialno-techniczną bez konieczności zachowania formy decyzji, jednak wykreślenie to wymagało zawiadomienia podatnika. W związku z brakiem powiadomienia Spółki, czynność wykreślenia uznał za bezskuteczną. Od powyższego wyroku wniesiona została skarga kasacyjna.

 

Wykreślenie podatnika było następstwem zablokowania jego konta bankowego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (Szefa KAS) w wyniku podejrzenia dokonywania wyłudzeń skarbowych. Forma tego wykreślenia wynika z art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT, a w związku z niejednolitym podejściem do wykładni tego przepisu NSA postanowił rozstrzygnąć spór w drodze uchwały.

 

Przedmiotem uchwały było pytanie: czy wykreślenie podatnika z rejestru podatników czynnych podatku od towarów i usług w trybie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT następuje poprzez dokonanie czynności materialno-technicznej. Ostatecznie, NSA zajął stanowisko przeważające dotychczas w orzecznictwie, a więc stwierdził, że wykreślenie to stanowi czynność materialno-techniczną bez konieczności powiadomienia Spółki o jego fakcie.

 

W ustnym uzasadnieniu do uchwały, NSA odniósł się m.in. do art. 207 Ordynacji podatkowej, z którego wynika, że wydanie decyzji przez organ podatkowy rozstrzygać może jedynie konkretną sprawę podatkową. Zgodnie z tym, w opinii sądu wykreślenie podatnika z rejestru nie ma charakteru sprawy podatkowej, więc wydanie decyzji nie może mieć miejsca. Ponadto, w uzasadnieniu podkreślono także, że wykreślenie z rejestru VAT nie jest objęte normami postępowania podatkowego, w wyniku którego wydawana jest decyzja. Oprócz tego NSA wskazał na treść samego art. 96 ust. 9, z którego bezpośrednio wynika, że nie ma obowiązku powiadamiania podatnika o wykreśleniu z białej listy, a pośrednio także wynika, że brak konieczności powiadomienia wskazuje, że w opisanej sytuacji nie mamy do czynienia z postępowaniem podatkowym.

 

Stanowisko objęte w uchwale jest problematyczne dla podatników ze względu na skutki takiego wykreślenia. Działanie to w skrajnych przypadkach powodować może pozbawienie danego podmiotu możliwości prowadzenia swojej działalności. Wynika to z faktu, że nie może on w takiej sytuacji wystawiać faktur VAT, a kontrahenci nie mają możliwości odliczenia VAT jako nabywcy towarów lub usług. Ponadto, sam podmiot nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur nabycia. W szerszej perspektywie stawia to spółkę w złym świetle na rynku oraz względem kontrahentów.

 

Należy jednak mieć na uwadze, że omawiana uchwała odnosi się jedynie do wykreślenia wynikającego z art. 96 ust. 9 pkt 5, a więc do sytuacji, w której organ podatkowy podejrzewa podatnika o czynności związane z wyłudzeniami skarbowymi. Oznacza to, że wnioski płynące z uchwały nie powinny mieć wpływu na stanowisko organów, gdy do wykreślenia doszło wskutek innych okoliczności wymienionych w ust. 9 oraz ust. 9a powyższego artykułu.

Na ewentualne pytania w tym zakresie chętnie odpowiedzą autorzy artykułu:
Grzegorz Białowąs
Menedżer
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Gabriela Wilczewska
Konsultantka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.