Koncepcja look-through w zakresie zwolnienia dywidend z podatku u źródła – dobre wieści dla podatników?

11.01.2024 / CIT

  • Koncepcja look-through pozwala na zastosowanie preferencyjnej stawki opodatkowania lub całkowite zwolnienie z podatku WHT w sytuacji, gdy odbiorca płatności nie jest jej rzeczywistym właścicielem. Możliwość zastosowania tej koncepcji w zakresie zwolnienia dywidend z podatku u źródła jest więc szczególnie istotna dla spółek należących do międzynarodowych grup, gdzie bezpośredni odbiorcy dywidendy są zobowiązani do przekazania jej dalej, do spółek znajdujących się wyżej w strukturze grupy.

Koncepcja look-through została wypracowana na gruncie międzynarodowego prawa podatkowego. Ma odzwierciedlać faktyczny cel podatków dochodowych – w sytuacji, gdy jeden podmiot przekazuje należności drugiemu podmiotowi, który w ramach tej transakcji jest wyłącznie pośrednikiem przekazującym całą należność do trzeciego podmiotu, zasadne jest zastosowanie reguł opodatkowania właściwych w odniesieniu do tego trzeciego podmiotu.

 

Aspekt ten jest szczególnie istotny – i problematyczny – w zakresie zwalniania z podatku u źródła dywidendy wypłacanej udziałowcom z UE lub EOG. Zgodnie z art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT, aby możliwe było zastosowanie zwolnienia z podatku u źródła dla dywidend, spółka uzyskująca dywidendę musi posiadać bezpośrednio udziały w kapitale spółki wypłacającej dywidendę. Literalne podejście, nieuwzględniające koncepcji look-through nie dopuszcza więc zwolnienia w sytuacji, gdy polska spółka wypłaca dywidendę bezpośredniemu udziałowcowi (spółce matce), a bezpośredni udziałowiec przekazuje dywidendę dalej i jednocześnie nie posiada odpowiedniej substancji biznesowej, by uznać go za rzeczywistego właściciela takiej dywidendy.

 

Koncepcja look-through była wielokrotnie analizowana przez organy podatkowe i sądy administracyjne, jednak dopuszczalność jej stosowania na gruncie polskich przepisów nie była oceniana jednolicie. Choć Dyrektor KIS wydawał już interpretacje, w których dopuszczał możliwość stosowania tej koncepcji nawet na gruncie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT[1], w ostatnich miesiącach nastąpiła niekorzystna dla podatników zmiana prezentowanej przez niego wykładni[2].

 

Sytuacji nie rozjaśnił także opublikowany w ostatnich miesiącach projekt objaśnień podatkowych z 25 września 2023 r. dotyczących poboru podatku u źródła (treść projektu omawiamy szerzej w naszym artykule). W jego ramach Minister Finansów wskazał, że koncepcja look-through nie została wprost wyrażona w ustawie, tym samym polskie organy nie są zobowiązane do jej stosowania.

 

W ostatnich miesiącach ukazał się natomiast istotny wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 września 2023 r., sygn. III SA/Wa 1514/23, wydany na kanwie zaskarżenia niekorzystnej dla podatnika interpretacji indywidualnej. Skarżącą była polska spółka wypłacająca dywidendę spółce matce, prowadzącej działalność w formie spółki holdingowej. Rzeczywistym właścicielem wypłacanej dywidendy była jednak znajdująca się wyżej w strukturze grupy spółka prowadząca rzeczywistą działalność gospodarczą i to do niej finalnie trafiała wypłacana dywidenda. Zastosowanie zwolnienia w przedstawionej sytuacji wymagało więc skorzystania z koncepcji look-through i „pominięcia” w łańcuchu spółki matki. W zaskarżanej interpretacji nie pozwolił na to Dyrektor KIS, ale WSA zgodził się ze stanowiskiem skarżącej i uchylił przedmiotową interpretację.

 

Co więcej, na gruncie podobnego stanu faktycznego został następnie wydany kolejny pozytywny dla podatników wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 października 2023 r., sygn. III SA/Wa 1586/23. Na moment publikacji niniejszego artykułu, uzasadnienia wspomnianych wyroków nie zostały jeszcze opublikowane, tym samym nie jest jasne, jakie kwestie sąd uznał za kluczowe i na jakich przesłankach oparł się przy wydawaniu wyroków. Samo jednak pojawienie się takich wyroków daje nadzieję na upowszechnienie się prezentowanego w nich podejścia. Z ostatecznymi wnioskami należy jednak poczekać do ich uprawomocnienia lub – co bardziej prawdopodobne – wyroków NSA wydanych po zaskarżeniu omawianych wyroków WSA przez Dyrektora KIS.

 

[1] tak w interpretacji z dnia 14 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.128.2022.2.AR

[2] por. m.in. interpretacja z dnia 21 sierpnia 2023 r., sygn. 0111-KDWB.4010.28.2023.2.KKM

Na ewentualne pytania w tym zakresie chętnie odpowiedzą autorzy artykułu:
Magdalena Pancewicz
Doświadczona Menedżerka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Mateusz Kolarzyk
Doświadczony Konsultant
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.