Reklasyfikacja przez PIP umów B2B na umowy o pracę

08.08.2024 / Inne

  • Zgodnie z zapowiedziami Głównego Inspektora Pracy, już w najbliższym czasie PIP ma zyskać nowe uprawnienia, pozwalające na wystawienie nakazu przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę, jeżeli zostanie stwierdzone, że dotychczasowa umowa jest nadużyciem. Zapowiadane zmiany mają być pokłosiem nowej dyrektywy unijnej dotyczącej form zatrudnienia, która jak wynika z doniesień powinna zostać zatwierdzona jesienią 2024 r.

W aktualnym stanie prawnym inspektor PIP nie może bezpośrednio wydać nakazu w celu przekształcenia umowy cywilnoprawnej/B2B na umowę o pracę; może jedynie wystąpić do sądu o ustalenie istnienia stosunku pracy. Tego typu procedura jest z jednej strony mocno sformalizowana i czasochłonna oraz wymaga także współpracy z pracownikiem/osobą współpracującą B2B, który niekoniecznie może być zainteresowany taką analizą. Właśnie ta procedura ma się istotnie zmienić.

 

Na chwilę obecną nie wiadomo, jaki będzie ostateczny kształt przepisów, projekt jest bowiem w fazie konsultacji. Niemniej jednak, jak wynika z doniesień, ma zostać jasno określona definicja stosunku pracy, która będzie składała się z kilku elementów. Jeżeli warunki danego zatrudnienia będą spełniały większość z przesłanek wymienionych w definicji, wówczas inspektor pracy będzie mógł wydać tzw. nakaz przekształcający w formie decyzji administracyjnej z natychmiastową wykonalnością. Według zapowiedzi kryteriami oceny będzie m.in. świadczenie pracy w określonych godzinach.

 

Jakie skutki podatkowe może pociągnąć za sobą takie przekształcenie?

 

Przy przekształceniu formy współpracy z B2B na umowę o pracę pojawią się oczywiście wątpliwości w zakresie zaległych składek ubezpieczeniowych ZUS, zaliczek na poczet podatku dochodowego PIT, czy w zakresie urlopu wypoczynkowego i innych należności związanych ze stosunkiem pracy, np. premie, nagrody, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych. Istnieje również ryzyko, że zatrudniający straci prawo do pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez byłego współpracownika B2B, co będzie się jednocześnie wiązało z koniecznością dokonania określonych korekt.

 

Czy można się przygotować na zapowiadane zmiany?

 

Wraz z opublikowaniem projektu zmian ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy i poznaniem kształtu przepisów, warto zastanowić się nad przeglądem zawartych umów cywilnoprawnych oraz umów B2B pod kątem spełniania poszczególnych przesłanek zawartych w nowej definicji stosunku pracy. Warto wówczas zwrócić uwagę m.in. na poszczególne zapisy umowy B2B, procedury rozliczania kosztów współpracowników, czy też zasady udostępniania im sprzętu i narzędzi do wykonywania usług B2B.

Na ewentualne pytania w tym zakresie chętnie odpowiedzą autorzy artykułu:
Marcin Radwan
Partner
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Magdalena Wiktor
Konsultantka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.