Nowelizacja przepisów o KSeF – projekt zmian

14.11.2024 / VAT

  • Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji przepisów regulujących funkcjonowanie obowiązkowego KSeF[1]. Projekt nowelizacji jest zgodny z wcześniejszymi zapowiedziami MF przedstawionymi pod koniec października w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Do kluczowych zmian w przepisach zaliczyć należy:

 

  • wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników (czynnych, jak i zwolnionych z VAT), z uwzględnieniem etapowania – od 1 lutego 2026 r. obowiązek stosowania KSeF obejmie podmioty, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł. Drugi etap, rozpoczynający się 1 kwietnia 2026 r., rozszerzy ten obowiązek na pozostałych (mniejszych) podatników;
  • wydłużenie czasu adaptacji dla niektórych rozwiązań o dodatkowe pół roku, tj. do 31 lipca 2026 r.:
    • odroczenie terminu wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także tych dokonywanych w mechanizmie podzielonej płatności, 
    • utrzymanie możliwości wystawiania faktur uproszczonych na kasach rejestrujących (tzw. paragony z NIP nabywcy),
    • odroczenie terminu w zakresie stosowania kar finansowych za nieprzestrzeganie obowiązków związanych z KSeF;
  • umożliwienie stosowania tzw. powszechnego trybu offline do końca 2026 r. przez wszystkich podatników (po okresie przejściowym tryb offline również będzie mógł być stosowany, ale tylko w przypadku awarii systemu lub trybu offline u podatnika);
  • uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF;
  • umożliwienie do 30 września 2026 r. mikro-przedsiębiorcom, których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży –  10 tys. zł miesięcznie) wystawiania faktur w dotychczasowej formie;
  • umożliwienie wcześniejszej instalacji certyfikatów do kodów QR, tj. przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur w KSeF.

Oprócz projektu nowelizacji, Ministerstwo Finansów opublikowało również struktury logiczne: FA(3) i FA_RR(1) oraz koncepcję funkcjonowania załącznika do faktury w KSeF.

 

Ograniczając się do kwestii struktury FA(3), w porównaniu do obecnie obowiązującej FA(2), można zaobserwować m.in. następujące zmiany:

 

  • dodanie pracownika jako podmiotu trzeciego (możliwość sortowania / sprawdzania dokumentów po jego danych);
  • ograniczenie liczby numerów faktur korygowanych objętych jedną fakturą korygującą zbiorczą do 10 tys. pozycji (wcześniej było bez ograniczeń);
  • doprecyzowanie, że korektą nie można zmieniać numeru NIP kontrahenta (w przypadku błędnego NIP należy wystawić korektę do zera);
  • wprowadzenie limitu znaków dla pola dotyczącego opisu świadczenia do 512 znaków;
  • ustalenie, że termin płatności nie musi być podawany w formie daty (możliwość zastosowania opisy tekstowego z uwzględnieniem zdarzenia początkowego – np. 30 dni od otrzymania; nowy węzeł TerminOpis);
  • dodanie możliwości dokładania załączników do faktur (też w formie ustrukturyzowanej, co może być przydatne dla niektórych branż);
  • rozszerzenie słownika (m.in. numer rachunku bankowego będzie mieć do 34 znaków, wcześniej było do 32).

 

Omówione wyżej rozwiązania znajdują się obecnie w fazie konsultacji. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do 19 listopada br., a rozwiązań biznesowych, w tym koncepcji załącznika oraz zmian w strukturze logicznej FA(3) i FA_RR (1) do 22 listopada br.

 

Na ewentualne pytania w tym zakresie chętnie odpowiedzą autorzy artykułu:
Kamil Wilczewski
Menedżer
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Martyna Glanowska
Doświadczona Konsultantka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.