ViDA – finalne uzgodnienia dotyczące pakietu zmian w Dyrektywie VAT

21.11.2024 / VAT

  • Skutkiem przyjętego na szczeblu unijnym porozumienia dotyczącego pakietu ViDA będzie szereg zmian w Dyrektywie VAT, które znajdą bezpośrednie przełożenie na krajowe regulacje z zakresu VAT poszczególnych krajów należących do Unii Europejskiej. Dotkną one w szczególności obszarów związanych z fakturowaniem elektronicznym, raportowaniem transakcji wewnątrzunijnych oraz rejestracją do VAT w innych krajach unijnych. Nowe reguły rozliczeń dotyczyć również będą platform cyfrowych. Horyzont czasowy wprowadzanych zmian jest zróżnicowany.

Na całościowy pakiet ViDA składa się kilka różnych elementów.

 

Filar 1: Digital Reporting Requirements (DDR) obejmujący zmiany w fakturowaniu i zasadach raportowania niektórych transakcji dla celów VAT

 

  • Wprowadzenie obowiązkowego fakturowania w formie elektronicznej w odniesieniu do transakcji wewnątrzunijnych (m.in. WDT). Stosowany w tym zakresie będzie ujednolicony i ustrukturyzowany format e-faktury zgodny z normą europejską. Finalna wersja schemy dla faktur wewnątrzunijnych zostanie opublikowana za kilka miesięcy. Oznacza to, że w zakresie fakturowania wewnątrzunijnego wszystkie krajowe systemy e-fakturowania (w tym polski KSeF) będą musiały być dostosowane do standardu unijnego;
  • Fakturowanie elektroniczne w odniesieniu do transakcji krajowych i transgranicznych pozaunijnych (np. eksport towarów) nie będzie obowiązkowe. Państwa członkowskie będą w tym zakresie dysponowały swobodą decyzyjną dotyczącą stosowanych form fakturowania. Prawdopodobnie, od początku 2025 r. zniknie obowiązek uzyskiwania decyzji derogacyjnej do wprowadzenia fakturowania elektronicznego na szczeblu krajowym;
  • Przepisy krajowe będą mogły uzależniać skorzystanie z prawa do odliczenia VAT od dysponowania fakturą elektroniczną przez nabywcę;
  • Termin na wystawienie faktur dokumentujących transakcje wewnątrzunijne ulegnie zmianie – taka faktura będzie musiała być wystawiona nie później niż w ciągu 10 dni od powstania obowiązku podatkowego lub otrzymania płatności (jeżeli doszło do przedpłaty, zaliczki itp.);
  • Faktura zbiorcza dotycząca transakcji wewnątrzunijnych będzie musiała zostać wystawiona nie później niż 10 dni po zakończeniu miesiąca kalendarzowego, do którego faktura ta się odnosi. W przypadku niektórych sektorów szczególnie podatnych na oszustwa, fakturowanie zbiorcze może zostać wykluczone przez poszczególne państwa członkowskie;
  • Zastąpienie obowiązku składania informacji podsumowujących (VAT-UE) nowym raportowaniem cyfrowym – określone dane z zawarte w e-fakturach dokumentujących transakcje transgraniczne będą musiały być raportowane przez dostawcę bezpośrednio po wystawieniu każdej faktury (w ciągu 5 dni – jeżeli faktura jest wystawiona przez nabywcę w ramach samofakturowania) a także przez nabywcę w ciągu 5 dni od otrzymania przez niego e-faktury;
  • Nowe obowiązki z zakresu e-fakturowania wewnątrzunijnego wejdą w życie 1 lipca 2030 r. W przypadku krajów korzystających na dzień 1 stycznia 2024 r. z własnych rozwiązań dotyczących fakturowania elektronicznego (m.in. Polska) obowiązek dostosowania się do nowych standardów fakturowania wewnątrzunijnego zostanie przesunięty na 1 stycznia 2035 r.

 

Filar 2: Nowe obowiązki niektórych platform cyfrowych 

 

  • Platformy cyfrowe pośredniczące w rezerwacji (1) usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych tej samej osobie noclegów w lokalach mieszkalnych oraz (2) usług przewozu drogowego osób traktowane będą jako tzw. uznany dostawca zobowiązany do rozliczenia VAT od zrealizowanej usługi głównej, chyba że: 
    • podmiot faktycznie realizujący tę usługę przekaże platformie swój numer identyfikacyjny VAT i zadeklaruje zamiar samodzielnego rozliczania podatku VAT z tytułu zrealizowanych przez niego usług,
    • państwa członkowskie zdecydują się na wyłączenie stosowania tych zasad w odniesieniu usługodawców spełniających warunki do zastosowania procedury szczególnej dla małych i średnich przedsiębiorstw (tzw. SME);
  • Kraje członkowskie mają obowiązek wdrożenia tych regulacji do 1 stycznia 2030 r. (z możliwością wprowadzenia ich na zasadzie dobrowolności nie wcześniej niż 1 lipca 2028 r.).

 

Filar 3: Koncepcja pojedynczej rejestracji VAT (Single VAT Registration, SVR)

 

  • Dalsze rozszerzanie katalogu transakcji B2C, dla których możliwe będzie zastosowanie procedury One Stop Shop (OSS) w kraju właściwym dla dostawcy;
  • Nałożenie na kraje członkowskie obowiązku wprowadzenia mechanizmu odwrotnego obciążenia (reverse chargé) dla transakcji B2B, w których dostawcą jest podmiot niemający siedziby lub rejestracji dla celów VAT w kraju opodatkowania transakcji, jeżeli rejestrację taką w tym kraju posiada nabywca. W takich przypadkach to nabywca towaru lub usług zobowiązany będzie do rozliczenia podatku VAT należnego wynikającego z tej transakcji w imieniu dostawcy a dostawca nie będzie musiał rejestrować się dla tego celu lokalnie do VAT;
  • Wprowadzenie specjalnej procedury dotyczącej przemieszczeń własnych towarów do innych krajów unijnych (np. do magazynów). Zmiana ta, wraz z wprowadzeniem odwrotnego obciążenia dla transakcji B2B skutkować będzie likwidacją dotychczasowej procedury call-off stock (zamiast procedury call-off stock i WDT dostawca wykaże przemieszczenie zwolnione z opodatkowania oraz późniejszą sprzedaż w kraju magazynu rozliczają przez nabywcę w trybie reverse chargé);
  • Zmiany dotyczące tego filaru mają wejść w życie 1 lipca 2028 r.
Na ewentualne pytania w tym zakresie chętnie odpowiedzą autorzy artykułu:
Kamil Wilczewski
Menedżer
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Martyna Glanowska
Doświadczona Konsultantka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.