Zmiana statusu przedsiębiorcy strefowego a intensywność pomocy publicznej

05.12.2024 / CIT

  • Już od ponad dwóch lat można obserwować kształtującą się korzystną dla podatników linię interpretacyjną w zakresie wpływu zmiany statusu przedsiębiorcy strefowego w toku realizacji inwestycji na wysokość pomocy publicznej.

O pierwszych sygnałach przełamujących niekorzystną linię interpretacyjną pisaliśmy już w lipcu 2022 r. (link do artykułu: https://www.taxpoint.pl/pl/blog-tpov/blog/609-czy-jaskolka-okaze-sie-zwiastunka-wiosny-czyli-zmiana-statusu-przedsiebiorcy-strefowego-a-intensywnosc-pomocy-publicznej), wskazując, że organy podatkowe przestały uzależniać wysokość pomocy publicznej od statusu przedsiębiorcy w trakcie realizacji inwestycji. Na tamten moment nie było jednak jeszcze wiadome czy sygnalizowana zmiana podejścia organów podatkowych doprowadzi do ukształtowania nowej praktyki, czy będzie stanowić jedynie chwilowy wyłom w dotychczasowym podejściu Dyrektora KIS.

 

Przypominamy, że przez lata organy podatkowe  prezentowały stanowisko, zgodnie z którym zmiana statusu przedsiębiorstwa w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 w trakcie realizacji inwestycji pociąga za sobą zmianę warunków korzystania z pomocy publicznej. Przy czym, zmiana intensywności pomocy publicznej obowiązuje od momentu zmiany statusu, którym przedsiębiorca legitymował się w dniu wydania decyzji o wsparciu / zezwolenia strefowego. Taki pogląd został odzwierciedlony w wielu interpretacjach indywidualnych (m.in. z 18 grudnia 2020 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.420.2020.1.AWO, z 30 listopada 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.404.2020.1.APO, z 7 lipca 2020 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.346.2020.2.KP czy z 23 września 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.320.2019.1.MBD).

 

W maju 2022 r. pojawiły się pierwsze interpretacje indywidualne zwiastujące zmianę podejścia w tym zakresie. Mowa tu o interpretacji Dyrektora KIS z 13 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.216.2022.2.JG oraz z 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.199.2022.1.JKU. Zgodnie z zaprezentowanym w nich stanowiskiem, maksymalny poziom intensywności pomocy przysługującej danemu podatnikowi określony jest na dzień wydania decyzji o wsparciu i obowiązuje pomimo zmiany statusu przedsiębiorcy przez cały okres realizacji inwestycji. Oznacza to, że przedsiębiorca strefowy, pomimo zmiany statusu, przykładowo ze średniego na dużego przedsiębiorcę, może nadal kalkulować wysokość zwolnienia zgodnie z wyższym wskaźnikiem intensywności dla średnich przedsiębiorstw, jeśli posiadał taki status na moment wydawania decyzji. W ślad za przywołanymi interpretacjami, organy podatkowe zaczęły wydawać kolejne interpretacje potwierdzające korzystne dla podatników stanowisko (tak m. in. Dyrektor KIS w interpretacji z 26 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.513.2022.1.PC, z 23 marca 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.59.2023.2.KKA, z 22 września 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.483.2023.1.JG, z 26 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.63.2024.1.DW czy z 3 września 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.419.2024.2.DW).

 

Trzeba jednak zauważyć, że we wnioskach o wydanie wskazanych interpretacjach indywidualnych nie doprecyzowano w jakich okolicznościach doszło do zmiany statusu przedsiębiorstwa. W związku z tym nie jest jasne czy pozytywne stanowisko organów podatkowych odnosi się do każdego powodu zmiany statusu przedsiębiorstwa, czy też może być uzależnione od okoliczności, w jakich dochodzi do takiej zmiany.

 

Utrzymanie warunków korzystania z pomocy publicznej przez cały okres trwania inwestycji przekłada się na wyższą pulę pomocy, a więc wyższą wartość zwolnienia podatkowego. Ugruntowanie się podejścia organów podatkowych, zgodnie z którym badanie statusu przedsiębiorstwa odbywa się wyłącznie na moment przyznania decyzji o wsparciu, jest kluczowe również z punktu widzenia kwalifikowania kosztów inwestycji do puli kosztów kwalifikowanych. Przedsiębiorstwa inne niż MŚP podlegają w tym zakresie istotnym ograniczeniom. Przede wszystkim nie mogą zaliczać używanych środków trwałych do kosztów kwalifikowanych, a wartości niematerialne i prawne nie mogą stanowić więcej niż 50% tych kosztów.

 

Należy zatem liczyć, że przedstawiona linia interpretacyjna nie zmieni się i sytuacja inwestorów strefowych będzie już stabilna.

 

Na ewentualne pytania w tym zakresie chętnie odpowiedzą autorzy artykułu:
Sabina Dudek
Doświadczona Konsultantka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Martyna Glanowska
Doświadczona Konsultantka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.