Raportowanie CIT-8ST a praca zdalna – co wynika z interpretacji Dyrektora KIS?

28.03.2025 / CIT

  • Podatnicy CIT są zobowiązani do corocznego składania informacji o zakładach (oddziałach) podatnika w celu ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z CIT. W świetle ostatnio wydanych interpretacji podatkowych pojawiają się pewne wątpliwości dotyczące realizacji tego obowiązku w kontekście zatrudniania pracowników wykonujących pracę zdalną.

Zgodnie z art. 28 ustawy CIT podatnicy mający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego, innej niż właściwa ze względu na ich siedzibę, są obowiązani składać do właściwego urzędu skarbowego w terminie do 31 marca każdego roku informację, według ustalonego wzoru i za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zawierającą:

  • wykaz zakładów (oddziałów) oraz
  • liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone.

 

Z brzmienia tego przepisu wynika, że wyłączną przesłanką powstania obowiązku złożenia informacji CIT-8ST jest posiadanie przez podatnika zakładu (oddziału) na terenie innej jednostki samorządu terytorialnego niż właściwa dla jego siedziby. Co ważne, ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera własną definicję zakładu (oddziału), którą należy stosować dla potrzeb składania informacji CIT-8ST. Zgodnie z art. 14 ust. 4 tej ustawy zakładem (oddziałem) jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego, na obszarze której podatnik ma siedzibę. Oznacza to, że wskazanie w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy konkretnego pracownika przesądza o tym, jakie oddziały należy wskazać w CIT-8ST.

 

W przypadku pracowników zdalnych miejsce wykonywania pracy może zostać określone w umowie o pracę jako:

  • adres siedziby pracodawcy, mimo że pracownik wykonuje pracę zdalną (całkowicie lub częściowo),
  • adres siedziby pracodawcy i miejsce wykonywania pracy zdalnej (całkowicie lub częściowo),
  • miejsce wykonywania pracy zdalnej.

 

Powyższe w naszej ocenie oznacza, że tylko w dwóch pierwszych przypadkach nie powstanie obowiązek wykazania zakładu (oddziału) w CIT-8ST.

 

Tymczasem ostatnio pojawiły się interpretacje indywidualne Dyrektora KIS wskazujące, że w odniesieniu do pracowników wykonujących pracę zdalną częściową („hybrydową”) lub całkowitą, którzy w umowie o pracę jako miejsce świadczenia pracy mają wpisany swój adres zamieszkania, zamiejscowy zakład (oddział) nie powstaje i w związku z tym nie należy wykazywać go w informacji CIT-8ST (tak np. w interpretacjach o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.440.2024.1.AS czy 0114-KDIP2-2.4010.594.2023.1.ASK).

 

O ile można zgodzić się z takim stanowiskiem w przypadku świadczenia pracy zdalnej hybrydowej, gdzie jako miejsce świadczenia pracy w umowie wskazano zarówno adres siedziby pracodawcy, jak i adres zamieszkania pracownika, o tyle w przypadku całkowitej pracy zdalnej, gdzie z umowy o pracę wynika, że miejscem wykonywania pracy jest wyłącznie adres zamieszkania pracownika, jest ono zaskakujące. Należy zauważyć, że przed upowszechnieniem się pracy zdalnej organy podatkowe stały na stanowisku, że o obowiązku składania informacji CIT-8ST decyduje miejsce wykonywania pracy przez pracownika wskazane w umowie (tak np. w interpretacjach Dyrektora KIS o sygn. IPPB5/423-730/09-4/AS czy IPPB3/423-1315/08-2/MK). Tak więc to nie charakter pracy determinuje sposób wypełniania informacji CIT-8ST, tylko miejsce pracy wpisane w umowie o pracę. To, czy będzie to praca zdalna czy praca o innym charakterze, nie powinno mieć przełożenia na sposób wypełnienia CIT-8ST.

 

Nie jest jasne, co przemawiało za zmianą podejścia Dyrektora KIS, gdyż w uzasadnieniu interpretacji powielono tylko treść odpowiedzi MF na interpelację poselską nr 39920 z 4 kwietnia 2023 r. W odpowiedzi tej MF wskazało, że: „należy zauważyć, że w świetle przytoczonej regulacji ustawy o CIT, miejsca świadczenia pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną nie można uznać za zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika”. W odpowiedzi tej nie zróżnicowano sytuacji wykonywania pracy zdalnej w miejscu zamieszkania pracownika całkowicie i w modelu hybrydowym, gdzie zapisy umów o pracę mogą się różnić. Wydaje się, że MF mogło chcieć ograniczyć skalę raportowania wobec coraz popularniejszej idei pracy zdalnej, jednak dla takiego stanowiska może nie być podstaw prawnych.

 

Podsumowując - choć w ostatnich interpretacjach pojawiają się wskazania, że miejsce zamieszkania wskazane w umowie jako wyłączne miejsce świadczenia pracy zdalnej nie stanowi zakładu (oddziału) na potrzeby raportowania CIT-8ST, sytuacja ta wymaga ostrożnej analizy. W naszej ocenie charakter pracy nie powinien wpływać na sposób raportowania CIT-8ST, a kluczowe znaczenie w tym przypadku powinno mieć miejsce pracy wskazane w umowie o pracę. Byłoby wskazane, aby MF wydało precyzyjne wskazówki odnoszące się do sposobu wypełniania CIT-8ST. 

 

Zachęcamy do kontaktu jeśli mają Państwo pytania odnośnie do omówionego raportowania.

Na ewentualne pytania w tym zakresie chętnie odpowiedzą autorzy artykułu:
Katarzyna Knapik
Partnerka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Martyna Glanowska
Doświadczona Konsultantka
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.