Regulacje zmieniające finalne zasady przekazywania Jednolitego Pliku Kontrolnego organom podatkowym zostały podpisane przez Prezydenta i opublikowane w Dzienniku Ustaw. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami, duzi przedsiębiorcy będą musieli przekazywać rejestr VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (xml) do władz skarbowych co miesiąc (pierwszy raz - za lipiec 2016 r.) bez wezwania. Średnich i małych przedsiębiorców obowiązek ten dotknie w 2017 r. (pierwszy raz - za styczeń 2017 r.). W praktyce oznacza to, że na dostosowanie systemów finansowo-księgowych i nakładek podatkowych zostaje bardzo mało czasu. Sprawę komplikują niejasno napisane przepisy. Czy fakt powiązania z grupą zagraniczną ma znaczenie dla kwalifikacji firmy jako średniego przedsiębiorcy? Czy podatnik ma obowiązek księgować od 1 lipca 2017 r. wszystkie faktury zakupowe w rozbiciu na poszczególne pozycje? Tego rodzaju pytania były bardzo często zadawane nam w ostatnim okresie.

 

Ta sama ustawa nowelizująca wprowadziła klauzulę przeciwdziałającą obejściu prawa podatkowego. Klauzula będzie miała zastosowanie do korzyści podatkowej uzyskanej po dniu wejścia w życie ustawy, czyli po 15 lipca br. Klauzula będzie mogła być zastosowana również do niektórych czynności dokonanych przed wejściem w życie nowelizacji (skutek retrospektywny). Niestety, jak pokazuje praktyka, niektóre wybory podatnika w zakresie sposobu kształtowania transakcji, mogą być traktowane przez urzędy skarbowe jak obchodzenie prawa. Przykładowo, wprowadzenie do łańcucha transakcji podmiotu zagranicznego, zarejestrowanego w Polsce na VAT, bez uzasadnienia gospodarczego, może być czynnikiem ryzyka. Warto wiedzieć, jakiego rodzaju czynności mogą być uznawane za obejście prawa w praktyce i jak zabezpieczyć się przed ewentualnymi zarzutami.

 

Dodatkowo, w ostatnim czasie zmieniają się gruntownie nie tylko przepisy, ale także interpretacje i orzecznictwo. Dotyczy to zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (np. w zakresie zasady terytorialności w podatku u źródła czy zaliczania zagranicznego VAT do przychodów), jak i PIT pracowników (np. w kwestii dopisywania do przychodów pracowniczych niektórych nieodpłatnych świadczeń czy noclegów przedstawicieli handlowych). Nie jest wolny od zmian także VAT, w którym obserwujemy zmasowaną ofensywę urzędów kontroli skarbowej, kwestionujących bardzo często VAT od zakupów towarów, w odniesieniu do których dostawca (a niekiedy podmiot znajdujący się wcześniej w łańcuchu, np. dostawca dostawcy) nie dochował swoich obowiązków w zakresie zadeklarowania i odprowadzenia należnego podatku VAT.

 

Aby wspomóc naszych Klientów w przygotowaniu się do wszystkich tych zmian i omówić aktualności podatkowe rzutujące na bezpieczeństwo podatkowe firmy, chcemy zaproponować Państwu przeprowadzenie spotkania szkoleniowego w siedzibie Spółki. W ramach realizowanej przez Taxpoint formy szkolenia uczestnicy będą mieli nie tylko możliwość szczegółowego zapoznania się z zakresem zmian, ale również przedyskutowania aspektów praktycznych związanych z ich implementacją oraz wpływem na działalność Spółki. W jego trakcie będzie możliwe zadawanie pytań i przedstawianie konkretnych przypadków z praktyki. Celem naszego szkolenia jest nie tylko przygotowanie do zmian, ale także rozwiązywanie bieżących wątpliwości lub problemów, spowodowanych niejasnym brzmieniem regulacji.

 

W przypadku zainteresowania naszą ofertą szkoleniową, prosimy o kontakt telefoniczny
(12 626 73 10) albo e-mailowy (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).