Wszyscy z niecierpliwością oczekujemy na stanowisko Ministerstwa Finansów dotyczące nowego terminu wejścia w życie przepisów o obowiązkowym KSeF oraz oficjalnych wyjaśnień niektórych podstawowych aspektów funkcjonowania tego systemu m.in. w zakresie identyfikacji stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej do celów VAT, obowiązków związanych z oznaczaniem płatności numerem KSeF/identyfikatorem zbiorczym czy też pełnej dokumentacji technicznej niezbędnej do sprawnego wdrożenia KSeF w organizacjach. Zgodnie z ostatnimi informacjami, część z nich ma pojawić się na początku kwietnia (m.in. projekt zmian legislacyjnych). Ostateczna data wejścia w życie obowiązku stosowania faktur ustrukturyzowanych ma zostać podana na przełomie kwietnia i maja br.
Podatnicy nie pozostają jednak w temacie KSeF bierni i starają się wyjaśniać część zagadnień na własną rękę występując z wnioskami o interpretacje indywidualne. W Systemie Informacji Celno-Skarbowej EUREKA takich interpretacji pojawia się coraz więcej. Ostatnie z nich, wydane przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 19 marca 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.596.2023.3.KK oraz 21 marca 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.2.2024.2.KK i 0112-KDIL1-3.4012.3.2024.2.KK, dotyczą prawa do odliczenia VAT z faktur wystawionych przez dostawcę poza KSeF. W ramach każdej z nich, nabywca zapytał, czy w przypadkach gdy dostawca – niezależnie od przyczyny – wystawi fakturę z pominięciem KSeF (mimo, że miał taki obowiązek wynikający z przepisów) w formie papierowej lub elektronicznej innej niż faktura ustrukturyzowana, to czy w oparciu o taki dokument będzie mu przysługiwało odliczenie VAT.
Dyrektor KIS zgodził się na odliczenie podatku naliczonego w oparciu o faktury niepochodzące z KSeF. Wskazał, że o ile zakup dokonywany przez nabywcę będzie związany z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi VAT a faktura będzie dokumentować rzeczywiste zdarzenie gospodarcze nieobjęte art. 88 ustawy o VAT (katalog zdarzeń wykluczających odliczenie m.in. usługi gastronomiczne), to będzie ona co prawda wystawiona przez dostawcę w sposób wadliwy technicznie (w nieprawidłowym formacie pomijającym KSeF), ale okoliczność ta nie pozbawia nabywcy prawa do skorzystania z odliczenia w oparciu o taki dokument.
Te interpretacje to ważna i potrzeba deklaracja ze strony organów podatkowych. Jeżeli zaprezentowane w nich stanowisko się utrzyma, to jest szansa na przecięcie niepewności dotyczącej odliczenia VAT z faktur pochodzących spoza KSeF. Jest to też sygnał, że tak naprawdę większość negatywnych konsekwencji podatkowych związanych z brakiem wystawienia faktury w KSeF leżeć będzie po stronie sprzedawców (podmiotów zobowiązanych do wystawienia faktury). To oni będą bowiem narażeni na kary finansowe z tym związane (sankcja w wysokości 100% kwoty podatku z takiej faktury lub 18,7% kwoty netto jeżeli faktura była bez VAT). Nabywca i jego prawo do odliczenia będą natomiast w takim przypadku podlegać ochronie.