Zakres informacji przesyłanych do organu obejmuje – poza modułami, które już dziś składają się na raportowanie na żądanie organu (zestawienie obrotów i sald oraz dziennik) – obejmuje moduł dotyczący środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także moduł obejmujący rozliczenie podatku dochodowego.
Podatnicy muszą przede wszystkim zweryfikować, czy ich systemy informatyczne są w stanie dostarczyć dane oczekiwane przez MF – w przypadku dużych podatników systemy te muszą być przystosowane do dokonywania zapisów w zmodyfikowanym układzie już od początku 2025 r. Zostało zatem już tylko pół roku na ustalenie, których danych brakuje oraz jak można je pozyskać. Biorąc pod uwagę zakres wymaganych danych (np. nowe znaczniki kont wg listy MF), właściwie każdy system księgowy będzie wymagał zmian. Konieczne jest również ustalenie jak wygenerować i przesłać plik JPK (tu konieczne jest odpowiednie skompresowanie danych). Oczywiście po stronie MF pozostaje przygotowanie platform do przyjmowania tak obszernych danych.
Problematyczne może okazać się także to, w jaki sposób dostarczyć dane dotyczące podatku dochodowego. Zgodnie z projektem rozporządzenia należy przesłać – upraszczając – dane obejmujące trwałe i przejściowe różnice między wynikiem księgowym i podatkowym z podziałem na różnice dotyczące przychodów i kosztów. Dane takie rzadko w całości wynikają wprost z ksiąg i zazwyczaj sporządzane jest odrębne uzgodnienie wyniku księgowego do podatkowego, w którym takie różnice są ujmowane. W ocenie MF wyrażonej w uzasadnieniu do nowych regulacji obowiązek, aby takie dane pobierać bezpośrednio z ksiąg, wynika z art. 9 ustawy o CIT i nie jest możliwe pobieranie danych do JPK_CIT z roboczych arkuszy kalkulacyjnych (co jest niezgodne z praktyką i rodzi szereg wątpliwości np. w zakresie korekt CIT dokonywanych po zamknięciu ksiąg za dany rok).
Podsumowując – należy stwierdzić, że obecne systemy księgowe nie są przygotowane do generowania nowego JPK_KR_PD i JPK_ST, a konieczne zmiany systemowe będą wymagały sporo czasu. Dla podmiotów, które zostaną objęte nowym obowiązkiem już od 2025 r. jest to więc ostatni dzwonek, aby zacząć przygotowywać się do przedmiotowych zmian. Zwracamy jednocześnie uwagę, że według MF pułap obrotów wyznaczający obowiązki od 1 stycznia 2025 r. należy ustalić wedle obrotów na 31 grudnia roku poprzedniego. Podatnicy będący na pograniczu progu mogą więc do ostatniej chwili nie wiedzieć, czy są objęci obowiązkiem czy nie.