Reklasyfikacja przez PIP umów B2B na umowy o pracę

08.08.2024 / Inne

  • Zgodnie z zapowiedziami Głównego Inspektora Pracy, już w najbliższym czasie PIP ma zyskać nowe uprawnienia, pozwalające na wystawienie nakazu przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę, jeżeli zostanie stwierdzone, że dotychczasowa umowa jest nadużyciem. Zapowiadane zmiany mają być pokłosiem nowej dyrektywy unijnej dotyczącej form zatrudnienia, która jak wynika z doniesień powinna zostać zatwierdzona jesienią 2024 r.

W aktualnym stanie prawnym inspektor PIP nie może bezpośrednio wydać nakazu w celu przekształcenia umowy cywilnoprawnej/B2B na umowę o pracę; może jedynie wystąpić do sądu o ustalenie istnienia stosunku pracy. Tego typu procedura jest z jednej strony mocno sformalizowana i czasochłonna oraz wymaga także współpracy z pracownikiem/osobą współpracującą B2B, który niekoniecznie może być zainteresowany taką analizą. Właśnie ta procedura ma się istotnie zmienić.

 

Na chwilę obecną nie wiadomo, jaki będzie ostateczny kształt przepisów, projekt jest bowiem w fazie konsultacji. Niemniej jednak, jak wynika z doniesień, ma zostać jasno określona definicja stosunku pracy, która będzie składała się z kilku elementów. Jeżeli warunki danego zatrudnienia będą spełniały większość z przesłanek wymienionych w definicji, wówczas inspektor pracy będzie mógł wydać tzw. nakaz przekształcający w formie decyzji administracyjnej z natychmiastową wykonalnością. Według zapowiedzi kryteriami oceny będzie m.in. świadczenie pracy w określonych godzinach.

 

Jakie skutki podatkowe może pociągnąć za sobą takie przekształcenie?

 

Przy przekształceniu formy współpracy z B2B na umowę o pracę pojawią się oczywiście wątpliwości w zakresie zaległych składek ubezpieczeniowych ZUS, zaliczek na poczet podatku dochodowego PIT, czy w zakresie urlopu wypoczynkowego i innych należności związanych ze stosunkiem pracy, np. premie, nagrody, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych. Istnieje również ryzyko, że zatrudniający straci prawo do pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez byłego współpracownika B2B, co będzie się jednocześnie wiązało z koniecznością dokonania określonych korekt.

 

Czy można się przygotować na zapowiadane zmiany?

 

Wraz z opublikowaniem projektu zmian ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy i poznaniem kształtu przepisów, warto zastanowić się nad przeglądem zawartych umów cywilnoprawnych oraz umów B2B pod kątem spełniania poszczególnych przesłanek zawartych w nowej definicji stosunku pracy. Warto wówczas zwrócić uwagę m.in. na poszczególne zapisy umowy B2B, procedury rozliczania kosztów współpracowników, czy też zasady udostępniania im sprzętu i narzędzi do wykonywania usług B2B.

Na ewentualne pytania w tym zakresie chętnie odpowiedzą autorzy artykułu:
Marcin Radwan
Partner
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Magdalena Wiktor
Doświadczona Konsultantka
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.